ریاضی و فیزیک دانشگاهی

این وبلاگ در جهت کمک به دانشجویان گرامی که در رشته های ریاضی و فیزیک تحصیل دارند شکل گرفته است. با امید به اینکه از این وبلاگ بهترین استفاده را ببرید.

ریاضی و فیزیک دانشگاهی

این وبلاگ در جهت کمک به دانشجویان گرامی که در رشته های ریاضی و فیزیک تحصیل دارند شکل گرفته است. با امید به اینکه از این وبلاگ بهترین استفاده را ببرید.

راهنمای کامل دانلود و نصب کتابخانه های اضافی در پایتون

در این مطلب قصد دارم در باره چگونگی دانلود ونصب کتابخانه های اضافی که میخواهید

بر روی پایتون خود مثل matplotlb , numpy , pygame , ... نصب کنید راهکارهایی پیشنهاد کنم.

سه راه برای دانلود و نصب کتابخانه ها وجود دارد:

راه اول: اینکه فایل را در وب ها جستجو کرده و دانلود کنید.سپس آنها را از حالت فشرده خارج کنید

(معمولا کتابخانه های پایتون با پسوند های (whl.)و(zip.)عرضه میشوند که هردو را با آپدیت جدید

 نرم افزار winrar میتوان از حالت فشرده خارج کرد. )

سپس آنها را از روی فایل setup.py که در درون خود دارند توسط cmd نصب کنید به طریق زیر:

نکته:البته قبل از آن باید تنظیمات path را بر روی مفسر پایتون قرار دهید تا بتوانید بدون درسر با cmd

کارکنید برای اینکار مسیر زیر را در کامپیوترتان طی کنید: 

Control panel > System > Edvanced system setting > Enviornment variabel

سپس در بخش System variabels گزینه path را پیدا و برروی آن کلیک کنید.

سپس بر روی Edit کلیک کنید تا بتوانید تنظیمات path را تغییر دهید سپس متن

;C:\Python34;C:\Python34\Scripts را در قسمت مرد نظر جایگزین کنید البته دقت کنید

در صورتی که ورژن پایتون شما 3.4 باشد، اگر تفاوت داشت عدد جلوی python در متن مورد نظر

فرق خواهد کرد راهکار را به صورت مصور در تصویر آورده ام:



حال پس از درست کردن تنظیمات path وارد cmd شده، وارد آدرس setup.py کتابخانه رفته 

(در بخش adress setup.py آدرس فایل را وارد کنید مثلا C:\Downloads)



و کد مورد نظر را که در تصویر آمده وارد کرده و مراحل نصب آغاز میشود.



راه دوم: استفاده ار کتابخانه setup tools است که من فایلی در لینک زیر قرار داده ام که اگر آنرا

اجرا کنید این کتابخانه را دانلود و نصب خواهد کرد(اتصال به اینترنت الزامی است.)

لینک: easy_setup.py

سپس فایل zip کتابخانه tools را که در محل نصب پایتونتان قرار گرفته را از حالت فشرده خارج کنید.

در cmd به آدرس فایل easy_install.py در فایل extract شده بروید:



متن مورد نظر را وارد کنید و به جای کلمه package نام کتابخانه ای که میخواهید وارد کنید:



سپس مشاهده خواهید کرد که کتابخانه اتان دانلود و نصب خواهد شد.

اگر خواستید کتابخانه ای را با ورژن مورد نظر دانلود کنید کافی است طبق تصویر عمل کنید:



که به جای عبارات num عدد وارد کنید که رد کل ورژن مورد نظر را نمایش خواهد داد.

راه سوم: که از دو راه دیگر مناسب تر است و معمولا بدون هیچ مشکلی جواب میدهد استفاده 

از کتابخانه pip است که با استفتده از فایل زیر میتوانید جدید ترین ورژن آنرا دانلود و نصب کنید:

لینک دانلود:pip_easy_install.py

کافی است فایل را اجرا کنید تا عملیات دانلود و نصب به طور خودکار انجام شود.

بعد از نصب pip به راحتی بدون آنکه وارد محیطی شوید کد زیر را وارد کنید تا 

کتابخانه مورد نظر دانلود و نصب شود:



که به جای package نام کتابخانه مورد نظر را بگزارید.

اگر خواستید کتابخانه مورد نظر را update کنید:



واگر خواستید کتابخانه را unistall کنید:



توجه:عبارت py -m برای ارتباط برقرار کردن با پایتون است.

تذکر: اگر به دنبال کتابخانه ای بودید و در هنگام استفاده از pip برای دانلود کتابخانه به مشکل برخوردید ،به لینک زیر مراجعه کرده و کتابخانه خود را در آن پیدا کنید و دانلود کنید سپس توسط pip آن را نصب کنید.

لینک: http://www.lfd.uci.edu/~gohlke/pythonlibs

امیدوارم مفید بوده باشد!

نظرات 23 + ارسال نظر
روژیار شنبه 8 مرداد 1401 ساعت 20:01

سلام networkx رو بدون خطا نصب کردم ولی موقع اجرا نمیشناسه

اریا سه‌شنبه 16 شهریور 1400 ساعت 10:24

سلام من پیپ رو دانلود کردم از همون لینک ولی وقتش دانلود میشه نمیتونم توش چیزی تایپ کنم تابپ نمیشه و بعد از دو یا سه بار امتحان کردن به محض باز کردن بسته میشه

hossien پنج‌شنبه 20 آذر 1399 ساعت 20:53

واقعا مرسی بنده تمام اینترنت را زیر و رو کردم به جواب نرسیدم ولی اینجا کارم اوکی شد

احمدرضا پنج‌شنبه 18 اردیبهشت 1399 ساعت 15:15

عالی

عباس دوشنبه 12 اسفند 1398 ساعت 21:41

بهتر از این نمیشه ممنون

Mary چهارشنبه 15 آبان 1398 ساعت 22:18

عالی بود. خیلی خیلی ممنون.

مریم یکشنبه 20 مرداد 1398 ساعت 17:39

سلام ، برا من موقع نصب turtle ارور داره ، نمیدونم باید چی کارش کنم ؟

hamidreza یکشنبه 13 مرداد 1398 ساعت 07:09

فوق العاده مفید

حسین دوشنبه 12 آذر 1397 ساعت 21:06

سلام. مطلب بسیار عالی و مفید بود . من از روش سوم تمام کتابخونه هایی که لازم داشتم رو دانلود کردم .
با روش سوم فقط کافی نام کتابخونه ها رو بدونین

محمد شنبه 17 شهریور 1397 ساعت 14:22

سلام من تنظیمات pathرو درست کردم اما هربار دستور cdرو در cmdتایپ میکنم ارور میده و میگه فایل پیدا نشد لطفا راهنمایی

ali habibi دوشنبه 25 تیر 1397 ساعت 14:15

من هرکاری کردم که پایگیم رو نصب کنم نمیشه و موقعی که با pip installer هم دانلود میکنم پیغام میده کهگزینه مورد نظر موجود نیست و حتی دانلودش هم کردم ولی باز هم همون پیغام رو داد. لطفا راهنمایی کنید.

مهدی چهارشنبه 16 خرداد 1397 ساعت 14:58

خیلی ممنون کامل بود
اما من تو نصب یه کتابخونه به مشکل برخوردم هر کاری میکنم

کامران چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397 ساعت 18:49

سلام.
مطلب خیلی خوبی بود واقعا ممنونم

میثم سه‌شنبه 28 فروردین 1397 ساعت 01:18

بسیار مفید و کاربردی. متشکرم

xvack سه‌شنبه 7 فروردین 1397 ساعت 12:32

واقعا عالی بود
تشکر

الهام پنج‌شنبه 26 بهمن 1396 ساعت 09:13 http://azgharseyfi.com

بسیار عالی و مفید دستتون درد نکنه

مصطفی چهارشنبه 18 بهمن 1396 ساعت 12:26

سلام
خیلی کم پیش میاد که من نظر بدم ولی واقعا مطلبتون عالی بود

دانشجو فیزیک چهارشنبه 26 مهر 1396 ساعت 16:10

عالییییییی بود.. استفاده کردم و scipy va numpy رو دانلود کردم.واقعا ممنون

ninna جمعه 21 مهر 1396 ساعت 14:31

باسلام .بنده در اجرای کدهای پایتون مشکل دارم .خطادراجرای کدها؟خواستم فایل خطاروبفرستم بررسی فرمایید.چطورممکنه؟ممنون

محمد پنج‌شنبه 29 تیر 1396 ساعت 12:43

همه ی گزینه ها رو چک کردم هیچ کدوم کتابخانه ای به نام numpy نمی شناختن

سلام خسته نباشید
کلا کتابخانه numpy از سه طریق نامبرده شده نمیشود دانلود و نصب کرد بلکه باید از راه حل آخر استفاده کرد یعنی مراجعه به سایتی که گفته شده....

saman چهارشنبه 23 فروردین 1396 ساعت 22:28

ممنون. در پنجره cmd من با تایپ و اجرای فرمان هایی مثل py ارور می دهد که چنین دستوری وجود ندارد! مشکل از کجا می تواند باشد؟ در حالیکه پایتون نصب شده و با اون میشه کار کرد...

تنظیمات path را اگر درست کنید نباید مشکلی در cmd داشته باشید.

علیرضا جمعه 1 بهمن 1395 ساعت 15:55

راه حل دوم عالی بود مرررررررررررررررررسی

سلام پنج‌شنبه 20 خرداد 1395 ساعت 23:22

عال مفید کامل

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد